känsligt ämne; min åsikt!

Vet ni vad som gör mig riktigt, riktigt arg? 
Att trög-konservativa Vellinge kommun går så hårt emot beslutet att låta flyktingbarn bo i kommunen. Vi talar om ensamma barn, utan familj i ett nytt land. Vad skulle kunna vara mer skrämmande för en 10åring, en 15åring eller en 13åring? 
Jag, som svensk, självständig och som har haft en väldigt bra uppväxt, hade varit livrädd och förmodligen gått omkring och skakat av rädsla konstant om jag varit i den situationen. Det värsta är att jag tror att många av de barnen inte har något av det och då står främlingsfientliga småbarns föräldrar och säger saker som "Vi vill inte ha dem här". Och dessa föräldrar fruktar dessutom för deras egna barns trygghet. FÖRFAN (ursäkta). Men de bor i Vellinge, de har hela kommunledningen bakom sig ifall något skulle hända deras små barn. Att de kan vara så egoistiska! De har ju i alla fall en familj som bryr sig om varandra. De har trygghet. Varenda ett av de barnen som kommer har inget av det. Jag förstår inte hur man kan bära sig åt så då. 
Hade jag varit ett av de barnen som placeras i Hököpinge, skulle jag vägrat. Och jag tror att om de vetat om allt skit som människorna i Hököpinge fjantar runt om, hade de heller inte velat bli placerade där. 
För mig är alla människor, speciellt de som tvingas växa upp utan sin familj omkring sig. För mig finns inget nej i denna frågan. Det gäller inte bara i Vellinge, utan i hela Sverige. Det är ett stort land, här finns plats för så många mer än vad som redan bor här. Dessutom är det industrialiserat med en ganska så modern syn på världen. Varför blir det då denna uppståndelsen? Varför vill folk hålla "sitt fosterland" så kärt och vara så emot andra kulturer? Jag har hört folk som är rädda för att de gamla svenska traditionerna ska försvinna. Men alla har sina egna traditioner. Varför står man då inte bara stolt kvar som midsommarfirande och har kul då, och låter till exempel en 13 årig judisk pojke njuta av sin Bar Mitzvah?!

Att det finns svenskar som vägra vidga sina vyer, se världen som den är och faktiskt behandla alla människor som människor gör mig riktigt förbannad. Så förbannad att jag ibland skäms över att vara svensk. Och ibland när Vellinge moderater som vanligtvis talar varmt om frihet, uttalar sig såhär korkat vill jag inte ens erkänna för mig själv att det är därifrån jag kommer. Antingen är snacket om frihet ren bullshit, eller så gäller det inte samma regler för alla. Det är lika illa båda två. BLÄ!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0